v.20

v.20 (19+0)

Bebis
Grattis! Du är halvvägs till förlossningen. Fostret upptar allt mer av utrymmet i livmodern och den ökade tillväxten kommer att skapa ett tryck på dina lungor, mage, urinblåsa och njurar. Fostrets hud tjocknar och flera hudlager utvecklas; dermis, epidermis och underhud. Hår och naglar fortsätter att växa.
Fostret är nu 16 cm lång och väger 260 g. Bebisens körtlar börjar producera det vita fosterfettet som ska skydda dess hud mot fostervattnet.

Mamma
Nu känner de flesta att fostret i magen rör på sig. En del kan dock få vänta lite till innan de märker de första fosterrörelserna. Livmodern har växt mycket och magen skjuts fram. Det kan göra att naveln putar utåt. Vissa kvinnor kan få jobbigt att andas eftersom inre organ trycker på lungorna. Det tillståndet kan fortsätta tills det att barnet vänder sig med huvudet nedåt. Det händer oftast fyra till sex veckor innan förlossningen om du är förstföderska. Från och med nu växer magen mer regelbundet eftersom fostret nu i huvudsak bara koncentrerar sig på att växa. Jämför inte din mage med andras eftersom den kan variera mycket mellan olika kvinnor. Om du känner dig trött kan det bero på järnbrist. Många kvinnor behöver ta tillskott av järn från vecka 20. Rådgör med din barnmorska på mödravårdscentralen. Hon kan testa ditt blodvärde.

Partner
Mellan vecka 20 och 30 börjar vanligtvis föräldrautbildningen. Självklart deltar du i den. Ni har rätt till ersättning från Försäkringskassan om ni behöver ta ledigt från jobbet.



Egna tankar och känslor
Våran lilla son har börjat böka mer och mer så nu känner man ju verkligen att han finns där inne vilket såklart är helt underbart. Nästan så att jag märker av honom dagligen och han påminner mig om vad komma skall. När vi fick se honom på UL var det mäktigaste jag varit med om, han växer sig större i min mage för att sen komma ut till oss. :) Längtar så himla mycket måste jag säga och jag kanske tjatar om det men de är lovligt känner jag. Mår fortfarande jätte bra det ända som är att jag får väldigt ont i magen efter jag ätit annars så mår jag skit bra :) Det är helt underbart att jag är gravid och får må bra, ibörjan led jag så mycket. Kan fortfarande kräkas någon gång ibland men de är väl sånt som händer. Kan knappt fatta att jag redan gått 20 veckor av ca 40, redan halvvägs :) Känns helt fantastiskt och jag hoppas verkligen att resterande veckor tills han är här blir super bra :)

Vår underbara son <3
Mamma och pappa längtar efter dig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0