v.16

v.16 (15+0)


Bebis

Bebisen är 10,5 till 11,5 cm lång och väger omkring 80 g. Navelsträngen börjar flyttas längre ner på bebisens mage. Bebisen sparkar och rör sig ständigt vaken tid. Många kvinnor känner den sparka första gången mellan vecka 16 och 20

Mamman

Nu börjar det säkert komma upp frågor kring graviditeten. Svar på vanliga frågor är:

Solarium? Det finns ingenting som säger att det är farligt att sola för bebisen, men man vet att kvinnor kan få pigmentförändringar.
Bastubad? Du får basta, men du har en förhöjd kroppstemperatur så basta i en lägre temperatur än vanligt.
Träna?
Det går bra att träna, men lagom så att du kan prata utan att flåsa. Du får inte hoppa eftersom det belastar bäckenet.
Hunger? Ät mycket grönsaker och frukt under graviditeten så fylls din energi på och du orkar mer!
Sex? Normalt sex skadar inte barnet, det ligger skyddat i livmodern.
Bristningar? De försvinner troligen aldrig men de kommer att blekna i och med att huden drar ihop sig

Egna tankar

Fick en kommentar om solning och jag har sökt massor på nätet och det är inte skadligt eller farligt för barnet att sola solarium någon gång ibland. Har pratat med min barnmorska också. Så om jag solar 1gång i veckan gör inte de något. Men det är inte hälsosamt för en själv att sola solarium för mycket heller så lite kan jag väl tänka själv. Man hör så mycket vad man inte ska äta, göra eller tänka typ när man är gravid. Hum undrar hur vi kan finnas idag, förr i tiden visste dom väl fan inte vad vi vet idag och då fanns det ju typ bara lagrade ostar, fisk och rått kött och ändå är världen befolkad. Sen att det kan vara mindre bra är väl en helt annan sak. :) Ja mycket såna tankar går i huvudet på mig och kan bli smått irriterad när några ska vara så jävla strikta och typ veta allt fast dom inte ens varit gravida själv. Jävligt störande.
Men men det är viss info jag får som jag verkligen tar vara på annat som mest går in och ut. Min graviditet är ju unik för den är min, ingen annans. Sen att vi alla går igenom typ samma saker är ju bevisat men hur magen växer, hur man upplever och känner, tankar och funderingar är ju olika från person till person. Bara för att min mage inte är jätte stor nu i v.16 så finns det ju andra som har mycket mycket större än jag eller mindre.
Känner mycket just nu och är fruktansvärt glad att jag kan äta igen :) Så nu njuter jag och min sambo varje dag och längtar tills bebis är här hos oss :) Har fattat att vi ska bli FÖRÄLDRAR :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0