v.29 <3

v.29 (28+4)

Bebis
Nu väger bebisen dryga kilot och är ungefär 39 cm lång från topp till tå. På huvudet växer det hår. Hos pojkar har testiklarna vandrat ner i pungen. Flickors klitoris sticker ut mer än den kommer att göra från de sista veckorna innan födseln, då den göms bakom de inre blygdläpparna.
Bebisens huvud växer och hjärnan utvecklas och växer snabbt. Nästan alla bebisar reagerar på ljud och ljus vid 30 veckor.
De små lätta rörelserna som du har känt i magen blir nu allt starkare. Nu känns sparkar och slag. Barnet börjar likna en riktig liten bebis. Produktionen av hormonerna androgen och östrogen startar. De stimulerar din kropp att producera prolaktin som startar produktionen av råmjölk som barnet kommer att behöva de första dagarna. Fostret börjar reglera sin egen kroppstemperatur och benmärgen har tagit över all produktion av röda blodceller. Fostret urinerar cirka en halv liter per dag.
Genom stresshormoner som kommer via ditt blod till moderkakan kan bebisen känna om du är stressad eller upprörd

Mamma
Livmoderns topp är ca 10 cm ovanför naveln nu. Måtten är omkring 27 till 30 cm. Liten eller stor mage spelar ingen roll, det som är viktigt är att din kurva ökar som den ska. Viktökningen är ca 8,5 kg till 11 kg. Om du är orolig över din vikt så ska du prata med din barnmorska. En del gravida kan få problem med hemorrojder eller åderbråck nu. Det är på grund av det ökade trycket på blodkärlen i underlivet och i benen.
Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Dina inre organ trängs undan allt mer och det känns. De bästa sätten att undvika graviditetsproblem är god hållning, nyttig mat, lätt motion och mycket vila.

Partner
Om ni vill inreda en barnkammare kan det vara en bra tid att göra det nu. Efter förlossningen är det svårt att få tid för några större projekt. Dessutom är det inte nyttigt för barnet att andas in byggdamm eller färglukt



Egna tankar och funderingar
Ja vecka 29 började i kaos nästan så han var påväg att komma redan. Efter besöket på förlossningen och alla prover känns det ju bättre och man vet att han är frisk och mår bra. Han följer kurvan precis som han ska och allt med honom är normalt. Min livmoder däremot lever sitt egna jävla liv och tycker tydligen inte han ska vara kvar där inne längre :( Men det gick ju att stoppa och det är bara att hoppas att allt går bra nu. Vi längtar jätte mycket efter honom men  han ska växa sig starkare så hans ankomst blir så bra som möjligt. För övrigt så känns det som ett helst fotbollslag där inne har är mer vild än tam våran lilla kille :)
Vi har rätt mycket kvar att förbereda. Ska göra som läkare och BM sagt åt mig att göra, ta det på allvar. Ta det så lugnt som möjligt, inte stressa eller överanstränga mig, kommer ju inte sluta leva eller ut och röra på mig men kanske inte ska kämpa på som jag gjort vill ju inte riskera något nu. Tur jag har min underbara och bästa sambo som fixa och donas så jag slipper tänka på det. SEn har jag helt otroliga vänner som ställer upp och finns där och våra familjer är dom bästa så det ska nog gå bra <3

Bilder på magen v.29



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0