v.26

v.26 (25+1)

Bebis
Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 760 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.
Nu växer bebisen snabbt och hjärnan utvecklas i intensiv takt. Detta gör att ditt näringsintag är viktigt. Fostrets ögon har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och fostret börjar blinka. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig. Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar.

Mamma
6 cm ovanför naveln kan du känna livmodern som är mellan 24 och 27 cm från blygdbenet till toppen. Viktökningen är omkring 7 och 10 kg. Du kan bli trött i ryggen, känna av trötthet, kramp i benen, tryck mot bäckenet och du kan bli varm och svettig. Många gravida samlar vätska i vävnader, bland annat i handlederna. När de svullnar ökar trycket på nerver och senor och då kan du känna domningar i händerna. Det kan avhjälpas med handledsskydd. Prata med din barnmorska.

Partner
Viktigt är att tänka på henne, hon styr inte över sin kropp och sitt humör alla gånger. Var förstående och försök ta hänsyn även om det alla gånger inte är så lätt. Regelbunden motion är viktigt. Det är ofta lättare för din partner att komma ut och röra på sig om ni gör det tillsammans. Ta en promenad eller simma.



Egna tankar och funderingar
Glömmer ibland bort att jag är gravid, att allt inte är lika lätt att utföra som tidigare, tänker mig inte för alla gånger och jag är absolut ingen som säger "kan inte jag är gravid" Lever på som vanligt, städar, hänger gardiner, flyttar, bär, jobbar, tvättar, springer upp och ner i trappor och mot kvällen kan jag känna att värken knackar på i rygg och svank. Sånt man får ta, tänker inte sitta och bli fet på min röv i 9månader, vill göra saker och vill ha ett rent och fint hem :) Tänker nog mest att det är nyttigt och jag blir inte knäpp i huvudet av att lyssna på allt som sägs gällande graviditeten och läser mig inte till hur man ska göra och leva. Har gått upp drygt 4kg sedan inskrivning vilket är helt okej inte för mycket och inte för lite anser jag, bäbisen får alltid de den behöver så det är inget som oroar mig speciellt mycket. Sern att jag har blivit lite tröttare som kan bero på järnbrist och att jag typ aldrig kan ta det lugnt är ju lite som det är, inte mycket att göra mer än att äta järnrik mat :) Piller för mig är inget alternativ då jag bara har dåliga erfarenheter och blir fan sämre av dom, när leverpastej och broccoli :)
Älskar min gravidmage även om den är lite i vägen ibland, längtar innerligt på att han ska komma till oss. Mamma och pappa väntar på dig våran skatt <3

Magen v.26 (25+0) ligger på sida i soffan och tyckte den såg så söt ut :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0