v.21

v.21 (20+0) gick vi in i igår

Bebis:
Din lilla bebis är nu ungefär 18 cm och väger 300 g. Bebisen tränar sina matsmältningsfunktioner, nu kan man se via ultraljud hur bebisen sväljer fostervatten. Fostervattnet som skyddar barnet som en stor kudde har nu fått ytterligare en uppgift - att förse barnet med socker. Fostrets tarmar har utvecklats så att små mängder socker kan tas upp från fostervattnet som fostret sväljer. Det kan sen passera genom tarmarna till tjocktarmen men självklart kommer nästan all näring fortfarande från modern via moderkakan. Fram tills nu har barnets lever och mjälte producerat blodceller men nu börjar också benmärgen att bidra till produktionen.

Mamma:
Livmoderns mått kan vara mellan 19 till 22 cm. Normalkurvan för viktökning är 4,5 och 6,5 kg. Det syns nu att du är gravid. Du kan känna att du har ont i bäckenet, det kallas för bäckenuppluckring även kallat foglossning, det är normalt att man får det i femte eller sjätte månaden. När du är gravid samlar du även på dig vatten, så du kan känna dig svullen fram mot eftermiddagen och kvällen. För de flesta är det här en ganska bra tid. Magen syns väl med den är inte för stor. De flesta är mindre trötta och mår inte illa längre. Diverse krämpor som kan uppkomma i slutet av graviditeten har inte kommit ännu. Oron för missfall brukar ha avtagit väsentligt. Många kvinnor undrar om motion är farligt under graviditeten. Motion är bra så länge som du motionerar under rimliga former. Ta det lugnt, du ska inte träna för ett triathlon. Eftersom dina ligament blir mjukare under graviditeten är risken för skador lite högre. Därför lämpar sig så kallad low-impact-motion som yoga, simning och promenader allra bäst.

Partnern:
Det är säkert skönt att din partner mår bättre. Det kan också göra din tillvaro lättare.

Egna tankar och funderingar:
Jag vart som sagt skit orolig för lillen när jag fick så ont och det var en otrolig lättnad när vi fick veta att allt var jätte bra med honom men självklart är jag lite orolig för om jag ska ha fått havandeskapsförgiftning och det går många tankar i skallen. I övrigt mår jag bra och magen växer lite nu och då :) Har fortfarande inte gått upp nå mer så det smäller väl till om ett tag skulle jag tippa :P haha. Johan och jag har fyndat massa till bäbisen så det känns som allt flyter på. Snart är skolan slut och vi flyttar så då blir det mindre att tänka på när det är klart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0