v.25

v.25 (24+3)

Bebis
Bebisen väger omkring 700 g och är ungefär 22 cm. Detta kan förstås variera från bebis till bebis och graviditet till graviditet. Man vet att alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20. Bebisen dricker av fostervätskan, den smakar ganska sött. Om man sprutar in något beskt dricker bebisen mindre. Händerna är fullt utvecklade och med dem känner fostrets sig för i livmodern och utforskar navelsträngen och kroppen. Fingrarna har nu naglar. Nu har den fått lite kroppsfett och ser mindre "mager" ut. Sinnenas utveckling har kommit en bra bit på väg. Undersökningar har visat, att ett 25-veckors foster reagerar på beröring. Om du lyser med en ficklampa på magen kommer bebisen att vända på huvudet, vilket betyder att synnerven har börjat fungera.
När du har tid på MVC kontrolleras ditt blodtryck och du får lämna urinprov. På så vis kan man upptäcka tidiga tecken på havandeskapsförgiftning och diabetes så att behandling kan sättas in om det behövs.
Fingrar, handleder och händer kan kännas värka eller kännas domnade. Det kan bero på att karpaltunneln, liksom så många andra vävnader i kroppen, svällt upp. Då kan nerver som löper i tunneln klämmas åt, vilket i sin tur orsakar smärta eller obehag. Handledsstöd kan hjälpa. Prata med din barnmorska eller läkare om du har besvär av det och läs våra tips om självhjälp för domnade eller värkande fingrar. 
Fostret har perioder av vakenhet och sömn. Fostrets rörelser kan kännas tydligare när du sitter upp i en avslappnad position. Hörseln har förfinats och fostret kan nu höra sin mammas röst. Kroppens ben fortsätter att förhårdna.

Mamma
Livmoderns mått är mellan 23 och 26 cm. Som en fotboll! Din kropp har skapat fostervattnet som innehåller: glukos, fettsyror, salt, fruktos, protein, citronsyra, mjölksyra och aminosyror. Tänk på att både motion och träning är bra för dig när du är gravid. Gå ut och rör på dig, testa gravidyoga eller någon annan form av träning. Graviditeten kan för många ställa till med matsmältningsbesvär. Livmodern trycker på tarmarna och hormonet progesteron gör att maten passerar magen långsammare för att öka upptagningen av näring. Resultatet blir dålig matsmältning och halsbränna. Det kan också hända att du måste besöka toaletten oftare och att du får kramp i benen. En del kvinnor drabbas av åderbråck och hemorrojder under graviditeten.

Partner
Du kanske kan höra fostrets hjärtljud genom att lägga örat mot magen. Det känns igen på att det slår mycket snabbare än mammans hjärta. Det kan ta lite tid att hitta rätt plats och rätt vinkel men med lite tålamod kan det vara möjligt. Att lyssna genom en tom toarulle eller ett upp-och-ned-vänt vinglas kan hjälpa.




Egna tankar och funderingar
Ja mycket som flyger runt i skallen på mig nu måste jag säga. Var till MVC i veckan och allt såg bra ut och lät bra
förutom att jag har järnbrist som jag nästan fatta själv innan då jag blivit mycket tröttare på senare tid. Men men det är som de är, barnmorskan ville jag skulle börja äta piller men det hoppar jag över om det verkligen inte vbehövs. Äter hellre mer broccolie och leverpastej innan jag börjar knapra piller. Prinsens hjärta slog snabbt och fint, precis dom det skulle och det var helt underbart att höra :) Han rörs sig sjukt mycket nu ibalnd så att det verkligen syns utanpå magen :) Som nyss när jag satt och skrev då kom det en rörelse frå ena till andra sidan som man verkligen kunde börja både med känslan och ögonen. :) Är super mysigt att känna honom mest hela tiden men ibland gör han mig lite illa :( Men men sånt man får ta, när jag ätit fattar man ju att det blir lite mindre plats åt honom när magsäcket fylls och puttar honom åt sidan, klart han blir less ;) Mammas prins <3 Har gått upp ca 4 kilo sen inskrivning i januari vilket jag själv inte tycker är nå brutalt och med tanke på att jag är inne i månad 5 redan :) Sen har jag börja få lite problem med att ta mitt upp ur vissa ställningar men vafaan de måste vara för man blir lite klumpig, får träna så man slipper lilla på en gräsmatta sen som en tjock kossa och tjuta på hjälp :P haha.
Näe mycket känslor och tankar gällande det mest nu måste jag erkänna...


Bilderna tog jag imorse innan jag åkte till jobbet :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0