v.17

Bebis:


Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln.  

Mamman:


Kan hända att du känner hur barnet rör sig för första gånge. Dina närmaste vänner som du umgås med ofta ser nu klart och tydligt att du är gravid. Pga den ökade mängden blod som pumpas runt i kroppen kan det göra att vissa kvinnor svettas mer och pulsen har ökat. Behovet att kissa ofta har nu lugnat ner sig en del och många kvinnor börjar nu riktigt njuta av graviditeten.


Egna tankar och känslor:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, själv känner jag inte att det hänt något mer bara att magen blir extremt hård när jag ätit. Men annars så är allt nästan som vanligt. Tycker att det syns nu med mage och att mina bröst är mycket större. Hormonerna håller sig i skinnet och har inte märkt av dom ett dugg vilket jag är riktigt glad över vill ju inte bli någon hormon hora som blir irriterad och elak för absolut ingenting. Längtar mer och mer till oktober tills vårat älskade barn är här <3




Kommentarer
Postat av: Elin - Blivande Mamma.

Hej!

Grattis till bebis i magen! :D



Nej, jag har UL den 10/5 & går in i v 17 på fredag, men annars var vi rätt lika!

När har du BF?

2011-04-19 @ 12:05:08
URL: http://elinpantsar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0